Elke maand zetten we 2 leden van onze club in de kijker met 9 vragen over golf. Omdat iedereen nog steeds in semi-lockdown zit, hebben we onze vragen wat aangepast en uitgebreid. Deze maand zijn onze trouwe sponsors Tina Piano en Joland Slangen de beurt.

Sinds wanneer golf je?

Joland: Ik was betrokken bij de ontwikkeling van de golfbaan in 2006. Ik begreep werkelijk niets van allerlei termen in de projectvergadering. Ik herinner me nog een vergadering over het soort bunkerzand. Dat duurde welgeteld 3 uren. Vanaf dat moment ben ik begonnen met lessen in Margraten.

Tina: Ik heb met Joland samen deelgenomen aan de lessen en examen in 2006/2007. Daarna heb ik vanwege werkzaamheden een aantal jaren niet meer gegolfd. Ik heb het weer serieus opgepakt sinds 2016.

Wat is tot nu toe je beste golfherinnering?

Joland: Golfen op de home-course van Steve Marnoch in Bakewell (UK), architect van onze baan. Een 9 holesbaan, met lokale wegen als hindernis en een afslag op hole 9 richting clubhuis en parkeerplaats (vergelijkbaar met hole 3). Tijdens de afslag werd er op het terras niet geserveerd.

Tina: mijn 12 meter birdie-putt op hole 3 afgelopen seizoen!!

Bakewell Golf Club

Welke hole van GC Lanaken mis je het meeste tijdens de coronalockdown?

Joland: Hole 8 Vanuit Nederland richting België, de grens over. Vandaag de dag bijna  onwerkelijk.

Tina: Hole 17. Ik kreeg hem vorig seizoen voor het eerste redelijk onder de knie

Welke golfbaan is de beste die je ooit gespeeld hebt in België?

Joland: De five Nations. Een fantastische baan als je pas bezig met golf. Dat maakt dan wel indruk, naast het vermoeiende aspect.

Tina: De Kempense: mooie fairways, met afwisselende holes en natuurlijk een prachtig clubhuis met afslag van wit op het dak.

Welke golfbaan is de beste die je ooit gespeeld hebt in het buitenland?

Joland: The Laguna Golf Course in Vilamoura (Portugal) met enkele vrienden van Golfclub Lanaken een onvergetelijke belevenis op deze baan met een prachtig landschap. We hebben er zelfs een “Holland cup” gespeeld

Tina:  San Donato Golf in Aquila, Italië. Hoe kan het ook anders in mijn eigen Abruzzo. De baan tegen de hellingen van de Apennijnen. Het goed oplijnen alleen al was een enorme uitdaging.

Welke clubwedstrijd, die nu zijn afgelast, heb je voorlopig het hardste gemist?

Joland: Captain’s cross, elk jaar een leuke wedstrijd in en zeer gemoedelijke sfeer.

Tina: De openingswedstrijd, alhoewel ik die vanwege mijn operatie aan de voet sowieso zou missen. Maar dat was telkens weer het begin van een fijn seizoen.

Wie zou je meenemen in je ideale vierbal (je mag er 3 kiezen en dat mag bekend, onbekend, dood of nog levend zijn)?

Joland: Cheyenne Woods, Steve Marnoch (golfbaan-architect), Tommy Fleetwood

Tina: Peter Ziowolski, Lesley Leten, George Clooney

Welke golfbaan zou je ooit willen spelen?

Joland: the Augusta National Golf Club Georgia…

Tina: Emilia Romagna Golf (Bologna)

Wat is de beste club in je tas?

Joland: Pitching wedge; vaak om mijn gebrek aan lengte met een mooie pitch te corrigeren

Tina: Driver, sinds afgelopen jaar mijn favoriet.

Op welke manier probeer je te golfen tijdens de coronalockdown?

Joland en Tina: Thuis hebben we een puttingmat en spelen we tientallen puts; zelfs een heuse Corona putting game Riemst gespeeld….winnaar Tina natuurlijk…daarnaast ligt naast ons huis een. bouwkavel. We hebben daar een klein provisorisch baantje gemaaid voor chipping en pitching.

Als je nog golft tijdens de coronalockdown, hoeveel golfballen ben je al kwijtgeraakt?

Joland: Drie tijdens mijn eerste dag chipping in het hoge gras

Tina: Geen natuurlijk.

Wat zou je als golfer nog willen bereiken?

Joland: Na een goede wintercursus hoopte ik dit jaar te zakken onder de 20. We zullen nu afwachten wat de rest van het seizoen nog brengt.

Tina: Naast veel gezelligheid is mijn ambitie om HCP 25 te bereiken.